Klubben

Skellefteå Dansklubb, SDK, bildades 1987 och är idag en förening med ca 150 medlemmar i alla åldrar. Skellefteå Dansklubb tillhör Svenska danssportförbundet, DSF.

De danser som utövas i föreningen är bugg, dubbelbugg, foxtrot och west coast swing. Till viss del även boogie-woogie och lindy hop.

Varje termin anordnas kurser i bugg, foxtrot och west coast swing samt ibland även i lindy hop och boogie-woogie.

Vi ställer årligen upp med danstemadagar på skolor, främst vid gymnasieskolor i skellefteområdet.

Om företag, organisationer och dylikt önskar dansuppvisning kan vi ordna det. Vi har bland annat medverkat med dansuppvisning på skolor, firmafester, invigningar, modevisningar, mässor och liknande.

Tävlingar i bugg, dubbelbugg, boogie-woogie, lindy hop och WCS anordnas i DSF:s regi och ett 20-tal medlemmar från Skellefteå dansklubb är aktivt tävlande.

Klubben är främst inriktad mot social verksamhet och håller träningar och danstillfällen för alla medlemmar. Läs mer under rubrik Träning.

Klubbens plusgironummer är 58 95 82-6.

idrottonline.se/SkellefteaDK-danssport